Als digital nomad is je bedrijf waarschijnlijk je enige, ofwel je grootste bron van inkomsten terwijl je van plek naar plek reist. Het zorgt ervoor dat je steeds verder de wereld kan ontdekken en dat je van de voordelen van het leven als digital nomad kan genieten. Het typische ondernemerschap van een digital nomad is vaak het leveren van niet-fysieke diensten op afstand, zoals grafisch ontwerp, copywriting of programmeren. De boekhouding hoeft dus meestal niet al te ingewikkeld te zijn. Laten we een kijkje nemen naar de zaken die je zeker op orde moet hebben.
Administratie op orde
Zorg er voor dat je je eenmanszaak, of bedrijf, goed inricht. Denk hierbij aan goede administratieve ondersteuning en dat alles volgens de wet- en regelgeving loopt. Er zijn veel activiteiten die perfect geschikt zijn om op afstand uit te voeren, maar dan wil je natuurlijk in orde zijn met je papieren. Houd er rekening mee dat de levensstijl van een digital nomad door bepaalde mensen als onorthodox of zelfs enigszins verdacht kan worden beschouwd; een reden te meer om alles administratief op orde te hebben. Stel dat je een webshop wilt opzetten, heb je de keuze tussen verschillende betaalproviders – denk goed na welke het beste bij jouw business past en jouw de goede inzichten geeft voor je boekhouding achteraf. Richt je je e-commerce vooral op klanten die in België wonen, dan weet je ook dat Bancontact een onmisbaar betaalmiddel is en je dus best integreert in het keuzemenu.
Hulp van een professional
Digital nomads brengen doorgaans het grootste deel van hun tijd door in lagelonenlanden, waardoor ze kunnen overleven met minder inkomen dan in een hoogontwikkeld land. Maar ook hier zijn er een paar belangrijke dingen waarmee je rekening moet houden bij het schetsen van je budget. Wees voorbereid op een aantal tegenvallers bij het werken vanop afstand. Je hebt een bekwame en betrouwbare boekhouder nodig voor de praktische en administratieve afhandeling van je bedrijf; zoals een fysiek adres en eventueel een telefoonnummer voor je bedrijf, het doorsturen van post, het bijhouden van verklaringen en aangiften die je moet inleveren. De juiste ondersteuning geeft je de vrijheid om je 100% te concentreren op productief werk en op de ontwikkeling van je bedrijf – verkeerde ondersteuning kan onnodige en uiterst vervelende hoofdpijn veroorzaken. Neem je tijd en wees zorgvuldig met wie je inhuurt!
Klantencontact onderhouden
Ook dit geldt voor elk bedrijf, maar kan een uitdaging blijken voor een digital nomad. Vaak is e-mail dan het communicatiemiddel bij uitstek, waarbij je out-of-office berichten kan gebruiken wanneer je zonder internetbereik zit. Vergeet als digital nomad ook je (vaste) klanten niet op de hoogte te brengen in welke tijdzone je je bevindt, zo kunnen er geen misverstanden ontstaan als er meetings of deadlines plaatsvinden.
Gegevens- en accountbeheer
Dit is extra belangrijk voor een digital nomad omdat je per definitie mobiel bent in je werk. Een laptop die door een frequente reiziger wordt rondgeslingerd, heeft een grotere kans op een defect dan zijn collega in een kantoor- of thuisomgeving. Veelvuldig reizen zorgt ook voor een hoger risico op diefstal. Zorg ervoor dat je regelmatig een back-up maakt van belangrijke gegevens en dat je die bijvoorbeeld in de cloud opslaat, en niet op een USB-stick.