Singapore Airlines heeft deze week de langste commerciële vlucht ter wereld gelanceerd. De non-stop vliegende Airbus A350-900 Ultra Long Range deed er 17 uur en 52 minuten over om van Singapore naar New York te vliegen en gaat dat vanaf nu drie keer per week doen. Vanaf volgende week komt er een tweede vliegtuig van hetzelfde type bij en dan wordt de vlucht dagelijks gedaan.
Op zich misschien niet zo vreselijk spannend: een lange route bedenken en die gaan vliegen kan iedereen, maar het echte verhaal zit ‘m in hoe Singapore Airlines de vlucht heeft voorbereid. Natuurlijk kregen de eerste passagiers een warm onthaal met speciaal entertainment, eten en zelfs oorkondes, maar dat kun je niet elke dag blijven doen. De structurele aanpassingen die in de nieuwe Airbus-toestellen zijn gemaakt gaan alle passagiers een fijnere vlucht geven.
Speciaal ingericht op lange vluchten
Allereerst is een lange vlucht een aanslag op je lichaam. Bijna achttien uur in een vliegtuig gaat niemand in de koude kleren zitten en daar is ook rekening mee gehouden bij het design. De 350-900ULR heeft daarom hogere plafonds dan de meeste vliegtuigen, maar er zitten ook extra grote ramen in de body, die ook al een stuk breder is dan andere vliegtuigen. De foto’s laten natuurlijk vooral de ultra-luxe eersteklas stoelen zien, maar zelfs in economy is het beter uit te houden.
Er zijn daarnaast ook speciale slaapstrategieën en specifieke interieurverlichting ingebouwd in de Airbus om de sfeer in de cabine “voor rust en ontspanning” te bevorderen. Daar hoort ook een speciaal geprepareerd menu bij, al is niet helemaal duidelijk wat die ‘wellness cuisines’ precies inhouden, behalve dat ze in samenwerking met voedingsdeskundigen zijn samengesteld. Er wordt in elk geval alles aan gedaan om de passagiers zo fris mogelijk uit te laten stappen, zoveel is wel duidelijk.
Zakelijk gemak
Ook in-flight entertainment is naarmate de reistijd langer wordt belangrijker voor passagiers, dus dan is een minimum van 1000 uur aan entertainment (1200 voor de passagiers die extra betalen voor het gepersonaliseerde MyKrisWorld programma) wel zo prettig. Daarnaast wordt er in de nieuwe Airbussen ook razendsnelle WiFi aangeboden voor de mensen die dat nodig hebben. Het mag wel duidelijk zijn dat een lijnvlucht als deze vooral bedoeld is voor zakenmensen en dat merk je ook wel aan de mogelijkheden die geboden worden. Dit is geen goedkope vlucht, maar als je dan toch moet pendelen tussen New York en Singapore kun je het slechter treffen dan deze lijnvlucht.