Vakantie in eigen land is immens populair en zal dat naar verwachting ook nog wel blijven. Ook vakanties dichter bij huis, in Europa, is voor veel mensen het alternatief voor de verre vliegvakantie. Een camper biedt dan enorm veel vrijheid, je kunt gaan en staan waar je wil en hebt je altijd overnachtingsplek . Wil jij dit nu ook maar heb je (nog) niet voldoende spaargeld om een camper te kopen? Vaak is het dan toch mogelijk. Hoe, dat lees je hier!
Kun je een camper financieren?
Een beetje camper kost minimaal net zoveel als een flinke auto, en niet zo gek want er zit ook een complete auto in! Heb je nu niet zoveel spaargeld of wil je niet heel je spaargeld hieraan opmaken, dan zijn er mogelijkheden voor geld lenen voor camper.
Je kunt hiervoor een persoonlijke lening of een doorlopend krediet afsluiten, al is die eerste wellicht de beste optie omdat je daarbij het geleende bedrag binnen een vooraf vastgestelde periode aflost. Dan weet je dat de camper na die periode ook echt van jou is.
Wat kost een camper?
Voordat je kunt bepalen hoeveel geld je nodig hebt, is het goed te weten wat een camper eigenlijk kost. Pas dan weet je of je spaargeld genoeg is, of niet. En hoeveel je eventueel moet lenen.
Net als bij een auto, fiets en caravan is er niet één vast bedrag te noemen. Wat een camper kost is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals:
- koop je een nieuwe of tweedehands camper?
- wat voor type camper koop je? Denk aan een aangepaste bus tot een volledig geïntegreerde camper met alles erop en eraan. Die eerste is een stuk voordeliger dan die laatste;
- met hoeveel personen wil je er gebruik van maken (groter is vaak duurder)?
- welke voorzieningen zijn een must (een camper met eigen sanitair is duurder dan een basic camper)?
Een luxe, grote camper met allerlei voorzieningen kost nieuw gemakkelijk een ton of meer. Een model bus kun je tweedehands soms al voor minder dan €20.000 op de kop tikken, maar dan heb je vaak wel een basic, ouder exemplaar. Houd daarom rekening met een bedrag van zeker €25.000 tot €50.000 voor een jong, gebruikt exemplaar.
Daarbij komen jaarlijks nog kosten voor onderhoud, stalling, standplaats of overnachtingsgeld, belasting en verzekering. Aan de andere kant vervallen kosten voor vliegtickets, hotels etc én kun je altijd op pad, ook al is het voor een paar dagen.